laman web rasmi pasir mas
Pasir Mas Market 2 by Hisham Salmin.

wooo..balik kg...

bilo lah dapt balik

Potongan-Artikel-Disini

rajin

Posted by Author On Month - Day - Year

carilah bini ore kelate

cikgu bio bunut susu

biologi hokage

cikgu famous

mr elex

pengecara sukan kelate

orang smart bunut susu

sayur2 weh

rajin nego

Potongan-Artikel-Disini

smk bunut susu..smkbs..

sekolah kebangsaaan bunut susu

sekoloh lamo kawe...smkbs...

stesen ketapi pasir mas

menanti kepulangan..

sudah renovate jadi besar dah..

pemain ular pasir mas

berani sungguh..besar lok tu ular

tok keno g sarkas kalu duk pasir mas..

muai thai di pasir mas..

tok keno g thailand doh nak tgk muai thai..

sapo raso keras palo buleh lah try...

pk smk bunut susu kembali sebagai pengetua..

pk hok pandai syaroh..pk terbaik bunut susu..

dulu pk hen kembali skg sebagai pengetua..pk yang pelajar suka..skg bergelar cikgu besar..khairul anuar..selamat kembali ke bunut susu cikgu..

life at pasir mas by sicknessclown.

lift ke angkasa lepas

Posted by pasir mas On 11:29 AM

Spaceward Foundation saat ini sedang mengembangkan sebuah konsep baru mengenai pengangkutan barang menuju luar angkasa yang selama ini membutuhkan biaya tinggi. Sebuah lift yang dinamakan Elevator 2010 direncanakan akan mampu membawa beban seberat 15 ton, dengan kecepatan 200 km/jam ke luar angkasa. Elevator ini menggunakan karbon bernama Carbon Nanotube Composite (CNC) sebagai media pembawa ke luar angkasa. Karbon ini sepanjang 62.000 mil, dengan lebar 3 kaki (sekitar 90 cm), dan lebih tipis dari selembar kertas


ilustrasi oleh Marshall Almeida

Elevator 2010 ini disponsori juga oleh NASA yang mengucurkan dana sebesar 400.000US$. Proyek ini sendiri diperkirakan akan menghabiskan dana sebesar 10 milyar US$ untuk membangun sebuah sistem yang lengkap dan selesai pada tahun 2010.


Cara kerja dari Elevator 2010 tergantung dari rotasi bumi. Karbon ini diluncurkan pertama kali dengan menggunakan sebuah roket ke luar angkasa. Setelah sampai di orbitnya, maka karbon yang panjang ini dibiarkan tergantung di luar angkasa. Apakah yang menahan karbon ini sehingga bisa tetap menggantung di luar angkasa dengan menahan beban dari barang yang dibawa ke luar angkasa? Bayangkan diri anda berada di luar angkasa dan ada sebuah pita karbon yang sangat panjang dengan salah satu ujung terkait di bumi. Pita ini berputar mengikuti gerak rotasi bumi. Keadaan tanpa bobot dan rotasi bumi membuat pita ini mampu bertahan pada posisinya. Semakin panjang pita, maka semakin stabil pita ini berada di luar angkasa. Dengan demikian pita ini dapat tergantung di atas sana secara stabil. (Analogi sederhana untuk membayangkan perputaran pita karbon adalah bila kita memutar bandul yang terikat dengan tali secara mendatar, maka bandul ini akan berputar secara stabil).


Bila pita karbon ini mengalami kerusakan dan jatuh ke bumi maka akan dua kemungkinan. Kemungkinan pertama pita karbon ini akan jatuh ke satu tempat seperti tali yang dijatuhkan ke bawah. Kemungkinan kedua, pita ini akan menyebar ke seluruh bumi, dan akan menjadi seperti hujan tiket di langit. Sebab berat dari keseluruhan pita ini hanya sekitar 1000 ton (dengan panjang pita 62.000 mil, 1 mil=16,1 kg).


Saat ini telah dibuat SERS (Space Elevator Showing Chase), sebuah modul peraga untuk memberikan gambaran mengenai cara kerja dari Elevator 2010 kepada khalayak umum. Modul peraga ini telah dibawa ke berbagai tempat untuk ditunjukkan kepada berbagai kalangan.

0 Response to 'lift ke angkasa lepas'

Post a Comment

mudah

ruangan untuk iklan..

ingin mengiklankan product anda? »
iklan anda akan diletakkan di sidebar..emailkan di alamat di bawah untuk iklan..murah jer..rm5 sebulan..
p_mas84@yahoo.com.my

Geng2 bunut susu tahun 2001 spm(dalam kenangan)

Geng2 bunut susu tahun 2001 spm(dalam kenangan)